Prohlížeč není podporován

Doporučujeme Google Chrome

  |  Blog

Přichází nová evropská pravidla pro povinné ručení

EU stanovila nová pravidla pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla pro všechny své státy a státy Evropského hospodářského prostoru prostřednictvím novely tzv. „pojistné motorové směrnice“. V Česku jsou tato nová pravidla zohledněna v novém zákoně o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (č. 30/2024 Sb.), který nabude účinnosti 1. dubna 2024. Co motoristy čeká a nemine? Pojďme si vše společně projít.

VYŠŠÍ POJISTNÉ LIMITY

Z dosavadních zkušeností při odškodňování pojistných událostí vyplývá, že v ojedinělých nešťastných případech mohou výše náhrad dosahovat desítek milionů korun, v extrémních dokonce stovek milionů!

EU navyšuje minimální limity pojistného plnění. Ty se v ČR zvýší z dosavadních 35 milionů na 50 milionů korun (u ČPP jsou minimální limity nastaveny na 50 milionů korun už delší dobu). Ke zvýšení případných nižších limitů u dříve uzavřených smluv dojde automaticky nabytím účinnosti zákona, není tedy nutné měnit staré pojistky – ČPP bude své klienty o navýšení limitů informovat v pravidelné výroční korespondenci, přičemž nebude v této souvislosti zvyšovat pojistné.

KDO NOVĚ MUSÍ MÍT POJIŠTĚNÍ A KDO NAOPAK NE?

Obrázek vozítek s povinností povinného ručení

Elektrokoloběžky

Zpozornět by nyní měli zejména majitelé rychlejších a těžších elektrokoloběžek, dále pak zahradních traktůrků, zemědělských malotraktorů, motorových golfových vozítek, ale i ti, kteří mají doma jednokolku (onewheel), dvojkolku (segway, gyroboard) nebo trojkolku (typicky senioři), které přesáhnou níže uvedené hodnoty. Povinné ručení budou muset nově uzavřít všichni, jejichž vozidla mají výhradně mechanický (motorový) pohon, se kterým umí jet rychleji než 25 km/h, a také všichni, jejichž vozidla jedou rychleji než 14 km/h a provozní hmotnost překračuje 25 kg. Určitou komplikací je to, že tato vozidla nebudou většinou podléhat evidenci v registru vozidel. Pokud technické parametry vozidla přesahují výše uvedené hodnoty a vozidlo tak podléhá povinnosti pojištění POV, je nutné do pojistné smlouvy z důvodu jejich jednoznačné identifikace uvést také jejich výrobní/sériové číslo.

Elektrická vozidla, především však elektrokoloběžky, se začínají čím dál větší měrou podílet na množství nehod, a proto je jistě vhodné je pod regulaci povinného ručení zahrnout.

Elektrokola, mopedy a invalidní vozíky

Klidnějšími mohou zůstat majitelé elektrokol. Jak evropská směrnice, tak nový český zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla povinné pojištění pro elektrokola (motor vykonává pouze pomocnou úlohu při šlapání) nezavedly. Výjimka platí také pro všechna motokola a dále i mopedy, jejichž motor zabírá pouze při šlapání, které také nemusí mít povinné ručení. Povinné ručení se dále nebude týkat ani invalidních vozíků užívaných výlučně osobou s tělesným postižením.

Traktůrky

Řidiči neregistrovaných zahradních traktorů mít povinné ručení nemusí za předpokladu, že jezdí jen na veřejně nepřístupném oploceném, pozemku.  Budou-li ale chtít například pomoci sousedovi naproti přes ulici, budou se muset pojistit, pokud nechtějí riskovat pokutu 50 tisíc korun spolu s dalšími sankcemi za nepojištěné vozidlo (viz dále).

A NA KOLIK TO PŘIJDE?

Přesnou cenu za povinné ručení pro elektrokoloběžky a podobná vozidla zatím pojišťovny nezveřejnily, přehnaných částek se ale lidé bát nemusí – očekává se suma od několika stovek až k jedné tisícikoruně. Za případnou újmu na zdraví či majetku dostanou poškození nově odškodnění přímo od pojišťovny z povinného ručení a v případě chybějícího pojištění pak z garančního fondu ČKP (ten však bude vyplacenou částku vymáhat na tom, kdo je za škodu odpovědný).

Poptat pojištění

NOVĚ DEFINOVÁNO JE NEJEN VOZIDLO, ALE I PROVOZ

V nové definici se za provoz považuje jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku bez ohledu na vlastnosti vozidla, terén nebo to, zda vozidlo stojí, nebo se pohybuje. Navíc zákon posiluje právní ochranu poškozených i tím, že stanoví, že v případě pochybností, v jaké funkci bylo vozidlo použito, se má za to, že bylo použito jako dopravní prostředek. I nadále také bude platit, že případná škoda se nebude platit z povinného ručení v případě, kdy vozidlo sloužilo v době nehody jako pracovní stroj.

PROVOZOVATEL V HLAVNÍ ROLI

Další významnou změnou je určení osoby, která bude zodpovědná za uzavření pojištění. Doposud měl povinnost uzavřít pojistnou smlouvu vlastník vozidla. Nově se stanovuje, že povinnost zajistit, aby vozidlo nebylo provozováno bez povinného ručení, bude mít provozovatel vozidla.

Za nesplnění povinnosti zajistit sjednání povinného ručení nově hrozí provozovateli pokuta až 50 000 Kč spolu s povinností hradit příspěvek hrazený České kanceláři pojistitelů za každý den chybějícího pojištění.

Provozování vozidla představuje dlouhodobou činnost (ne krátkodobé půjčení). Vždy byste měli skutečnost, zda vozidlo provozujete či ne sdělit registru vozidel a současně i pojišťovně. To nebude problém v případech, kdy pojistníkem (ten, kdo uzavírá pojistnou smlouvu a má povinnost hradit pojistné), provozovatelem a vlastníkem (ten, kdo má vlastnická práva) je jedna a tatáž osoba. Život ale přináší praktické situace, kdy v uvedených rolích stojí různé osoby. Například vlastníkem a pojistníkem může být rodič a provozovatelem rodinný příslušník a naopak.


Bude také otázkou, jak se tato nová úprava dotkne leasingu. U finančního leasingu je zřejmé, že provozovatelem bude nejčastěji nájemce, jinak tomu ale může být u operativního leasingu. Pro vaši informaci platí, že provozovatelem se tak např. nestáváte, pokud využijete carsharingu a půjčíte si auto na víkend nebo se projedete po Praze na vypůjčené koloběžce.

ZELENÁ KARTA: PAPÍROVÁ UŽ NEBUDE TŘEBA?

Nutnost mít u sebe papírovou zelenou kartu pro ČR skončí k 1. říjnu 2024, protože informace o sjednaných pojistných smlouvách budou dostupné online a díky tomu si budou moci policisté při silniční kontrole Vaše povinné ručení ověřit během pár vteřin. V papírové podobě budete zelenou kartu potřebovat pouze při cestách do zahraničí. Budete-li si kartu tisknout, stačí i nadále bílý papír. ČPP však bude své klienty vybavovat i po 1. říjnu 2024 nadále zelenou kartou v papírové i elektronické podobě.

Další změnou pro motoristy je konec velkých technických průkazů od 1. ledna 2024. Podrobnosti najdete ZDE

Používáme cookies, abychom se pro vás mohli stále zlepšovat

Tento web používá soubory cookies k poskytování funkcí sociálních médií a k analýze návštěvnosti. Dále se také přizpůsobuje podle služeb, o které jste projevili zájem. Díky tomu se vám budou na webech 3. stran zobrazovat produkty a služby, které by se vám mohly hodit.

Kliknutím na tlačítko „Souhlasím se vším“ souhlasíte s používáním souborů cookies a souvisejícím zpracováním údajů o vašem chování na stránkách, včetně jejich předávání reklamním a sociálním sítím. Tento souhlas můžete kdykoliv odvolat a své volby změnit v Nastavení cookies v patičce našeho webu. Více si můžete přečíst v Informacích o cookies.