Garantovat spolehlivé služby pro naše klienty je pro nás naprostou prioritou. Jako každá společnost nebo instituce si proto potřebujeme být jisti, že zpracováváme aktuální údaje našich klientů, proto zavádíme procesy automatického ztotožňování. To znamená, že na základě § 129 odst. 3 zákona č. 277/2009 Sb. o pojišťovnictví, můžeme využívat k plnění svých povinností stanovených právním předpisem údaje z informačních systémů veřejné správy, kterými jsou:
- základní registr obyvatel (ROB), jehož správcem je Digitální a informační agentura,
- agendový informační systém evidence obyvatel (AISEO), jehož správcem je Ministerstvo vnitra,
- agendový informační systém cizinců (AISC), jehož správcem je Policie ČR a Ministerstvo vnitra,
- informační systém evidence občanských průkazů (AISEOP), jehož správcem je Ministerstvo vnitra,
- informační systém evidence cestovních dokladů (AISECD), jehož správcem je Ministerstvo vnitra,
- základní registr územní identifikace, adres a nemovitostí (RÚIAN), jehož správcem je Český úřad zeměměřický a katastrální,
- základní registr agend, orgánů veřejné moci, soukromoprávních uživatelů údajů a některých práv a povinností (RPP), jehož správcem je Digitální a informační agentura.
Z těchto informačních systémů získáváme údaje, kterými jsou:
- jméno,
- příjmení,
- datum narození,
- pohlaví,
- stát narození,
- rodné číslo,
- adresa trvalého pobytu,
- občanství,
- datum úmrtí,
- doklady (občanský průkaz, cestovní pas, povolení k pobytu) – druh a číslo dokladu, platnost dokladu, vydávající úřad/orgán,
- ID datové schránky,
- KIFO (klientský identifikátor fyzické osoby).
Do informačních systémů přistupujeme zejména pro tyto účely:
- při vzniku a správě pojištění z důvodu ověřování správnosti a úplnosti údajů a doplnění při sjednání a správě pojistné smlouvy, např. v případě nedoručené pošty, nedoručené platby, vymáhání nedoplatků, zániku pojištění z důvodu úmrtí apod., dále z důvodu ověření úmrtí klienta či individuálního ověření správnosti a úplnosti osobních údajů klienta,
- při likvidaci pojistné události z důvodu ověřování správnosti a úplnosti údajů – zejména ověřování úmrtí při výplatě pojistného plnění, u neživotního pojištění při výplatě renty, u životního pojištění kontrola úmrtí u obmyšlených osob, dále zjištění adresy oprávněné osoby, nečitelné datum úmrtí u špatně naskenovaných dokumentů, ověřování úmrtí klienta,
- při vymáhání pohledávek z důvodu ověřování správnosti a úplnosti údajů k dlužníkům, ověřování správnosti dostupných údajů o dlužnících a doplnění chybějících údajů, ověření úmrtí, individuální dohledávání informací o dlužnících,
- při vyšetřování podezření na spáchání pojistného podvodu pro účely individuálního ověřování správnosti a úplnosti údajů při šetření interních a externích podvodů, ověřování existence osob – v rámci AML procesů,
- při správě obchodní sítě z důvodu ověřování existence a doplnění údajů při kontrole údajů obchodníků k registraci či k uzavření smlouvy, prověrky subjektů v případě neshody dodaných dat a dat uvedených u ČNB,
- při řešení stížností z důvodu individuálního ověřování správnosti a úplnosti údajů,
- při AML procesech pro účely individuálního ověřování správnosti a úplnosti údajů při povinnosti identifikace a kontroly klienta, archivační povinnosti, oznamovací povinnosti atd.
Díky automatickému ztotožňování můžeme údaje o našich klientech udržovat aktuální, aniž by nám klienti museli změny sami aktivně hlásit.
I přesto existují údaje, ke kterým nemáme přístup. K těmto údajům patří např. kontaktní adresa, telefon nebo e-mail. Tyto údaje potřebujeme mít pro komunikaci s klienty aktuální, a proto nám jejich změny musí klienti i nadále oznamovat. Lze k tomu využít naši infolinku 957 444 555, kteroukoliv pobočku nebo online prostředí klientské zóny MojeČPP.
Výjimečně se může stát, že i v informačních systémech jsou data evidována nepřesně nebo chybně, v tomto případě klienty požádáme, aby se obrátili na kontaktní místo veřejné správy CzechPoint s žádostí o jejich opravu. O změně údajů budeme následně informováni ze Správy základních registrů a automaticky bude provedena jejich aktualizace u všech pojistných smluv klienta.